Monday, October 15, 2007

Typisch Hollands....

Afgelopen Donderdag was het dan eindelijk zo ver. Na een periode van extreme droogte, ik had het hier nog niet echt zien regenen, brak de hemel boven de baai open en werd de omgeving overspoeld met lang over tijd zijnde regen. Ik dacht vroeger, toen ik nog in Nederland woonde dat een gebied zonder regen het paradijs op aarde was. Daarbij natuurlijk voorbijgaand aan gebieden als de Sahel en Gobi woestijn. Elke keer als ik weer eens als een verzopen kat de kroeg instaptte beloofde ik mezelf dat ik ooit eens iets aan de regen zou doen. Ik zou een term bedenken als "no-rain-climate" daarmee de door Al Gore gezette trend volgend. Het door deze oud vice president van mijn nieuwe thuisland bedachte "global warming" is een van de beste uitvindingen van de laatste decennia. Een overschot aan warme dagen en milde winters; wat een genot.
 
Het grote nadeel van bijna geen regen is het verhoogde risico op grasbranden en de aanhoudende discussies over het al dan niet ontstaan van een tekort aan drinkwater. In de omgeving staat hier vanaf april tot en met september elke dag wel een weiland of bos in brand hetgeen garant staat voor spectaculaire televisiebeelden die de Amerikanen even de gedachten van alle ellende in Irak en Afghanistan doen afwenden. Dus dat is dan weer een voordeel.
 
Maar het zien van oer-Hollands weer deed ondergetekende toch weer even terugdenken aan de gezellige herst- en wintermaanden in Nederland. Het bij de kachel zitten met een kop soep of sopie heeft toch wel iets. Soms mis ik het weer; het weer.
 
 

1 comment:

Anonymous said...

Tja, van te weinig regen zullen we in de States ook geen last hebben. We pakken telkens van die Hollandachtige regenachtige gebieden, zoals Denemarken en Seattle.

Liefs van Cecil en de rest