Wednesday, October 31, 2007

Ontmaagd

5.1 op de schaal van richter en dan ook nog een kilometer of 120 weg van hier. Toch zaten Jill en ik gisteren even te schudden op bank terwijl een van de vele breuklijnen in de omgeving wat stoom afblies de the Bay Area deed beven. Aarbevingsvoelendtechnisch gesproken ben ik dus geen maagd meer. Ik moet eerlijk bekennen dat het voorbij was voor ik er goed en wel erg in had; een korte sensatie die me trillend en onzeker achterliet. Ik vondt het spannend maar het liet mijn partner onverstoorbaar. Hmmm klinkt bekend.
Anywho...geen schade aan ons huis en volgens mij valt de schade in de omgeving ook mee. Ver van het episch centrum verwijderd is een goed ding. Maar ook diegenen die dichterbij zaten zijn er volgens de berichten goed van afgekomen. Het is maar goed dat er zo nu en dan wat kleine, korte aardschokken plaatsvinden. Het haalt spanning van de tectonisch platen en stelt "The Big One" voorlopig uit. De grote is waar iedereen op wacht en waarvan iedereen hoopt dat hij te laat komt; 300 jaar te laat welteverstaan. De grote; een verbijsterende oerkracht die wordt losgelaten op North California en de effectiviteit van alle "retro-fit" activiteiten op de proef zal stellen.Deze naar sportschoenen klinkende techniek is er op gericht om gebouwen aarbevingbestendig(er) te maken en zodoende schade en verlies van mensenlevens te beperken. Bruggen en hoge gebouwen zijn over het algemeen niet de plekken waar je je wilt bevinden als de aardplaten weer eens tegen elkaar aanschurken als verliefden in een te klein bed.
Wat zeker bij "de Grote" uit de lucht zal vallen zijn de activisten in Berkeley die al sinds December 2006 luid protesterend in bomen wonen om te voorkomen dat de plaatselijke University het park met de grond gelijk maakt om het sportcomplex uit te breiden. Daags geleden sprak de rechter uit dat deze boombewoners met al dan niet zachte drang verwijderd mogen worden door de lokale hermandad. Wellicht heeft "de Kleine" van gisteren de lokale overheid al een handje geholpen.
Het ga u goed!
 

No comments: