Saturday, January 06, 2007

Prijsaanpassing....

Kent u het gevoel; na lang dralen besluit je toch maar dat ene te kopen waar je al weken of maanden naar zoekt? Een dvd-speler, een spijkerbroek, een handtas en wat nog meer kan bijdragen aan het kleine geluk in de wereld. Met een strak tevreden gevoel , de extase van het eerste koopmoment heel langzaam wegebbend, stap je daags daarna, nog immer gelukkig met de aankoop van je leven door het leven. Tot het moment dat je oog valt op een hatelijk prijskaartje dat zichzelf heeft vastgetekend aan een exact kopie van jouw kostbaar kleinood. "Potverdomme, als ik toch eens 2 weken had gewacht, dan.... " In mijn herinnering was dit gewoon een gevalletje; "Helaas, Pindakaas" oftewel " Too bad, peanut butter".

Waar ik dit nare gevoel in het verleden regelmatig heb moeten wegspoelen met een aanzienlijke lading gerstenat wordt dat hier anders geregeld. Allereerst is de terugbrengtermijn hier wat langer dan in Nederland; 1,2 soms 3 maanden heb je de tijd om een gekocht artikel terug te brengen naar de winkel waar je het gekocht heb en zonder het gevoel te hebben aan een inquisitie te worden onderworpen. Een ander stelt je dus in staat om bijvoorbeeld een nieuwe tv een maand uit te proberen en zolang je deze maar binnen de gestelde termijn terugbrengt krijg je gewoon je volle aankoopbedrag terug. Ook is het mogelijk om het afgeprijsde product eerst te kopen en daarna met het oude bonnetje het nieuwe apparaat te retourneren om zo de geleden financiele schade te beperken. De mogelijkheden zijn grenzeloos. Al met al prima maatregelen om de consument tevreden te stellen en te houden.

Nu had ik recentelijk een dergelijk geval me een nieuwe harde schijf voor mijn computer. Na lang wikken, wegen en op aanbiedingen speuren besloot ik om begin december een dergelijk artikel aan te schaffen. Nog geen maand later verscheen hetzelfde ding in het krantje van de lokale media-grossier voor een riante 25% minder. Waar ik weer voornemens was om mijn "buy new, return old" procedure uit te voeren had mijn betere helft een beter plan. "Lets just ask for a price adjustment" Niet te geloven; je loopt gewoon de winkel binnen, gaat naar de klantenservice en vraagt het verschil dat je teveel betaald heb gewoon terug. Wat nog gekker is........je krijgt het ook gewoon. No questions asked. Is dat niet geweldig?? Nu hoop ik maar dat dit in Nederland nog niet de gewoonte was toen ik daar nog woonde,ik zou ongewis zijn geweest van alle bedragen die ik op straat heb laten liggen en voor niks grote hoeveelheden drank hebben geconsumeerd om mijn verlies te vergeten. Wellicht is het een aardige tip om eens te vragen bij de grote winkelketens of ze daar een beleid voor hebben.

Antwan

1 comment:

Anonymous said...

Ook dit gebeurd al jaren in nederland, maar dan wel door Ikea bijvoorbeeld ......... volgens Winni