Wednesday, August 09, 2006

Het oor....

Na meer dan een jaar niet te hebben hoeven omgaan met het Nederlands ambtelijke apparaat was het afgelopen maandag weer eens prijs....Twan moest op audientie bij zijne ambtelijke gelijkheid; G ter Wee, consul van het Koninkrijk der Nederlanden.

Paspoort vernieuwing in den vreemde vergt iets meer planning en moeite dan het verrichting van deze handeling in Nederland. Afspraken moeten worden gemaakt, net als aan alle (10.000) regeltjes voldoenende pasfoto's, leges moeten worden voldaan en geduld moet worden beoefend. Reeds 7 maanden voor het verlopen van mijn paspoort moest de ambtelijke molen wakker geschudt en naar mijn hand gezet.

Al met al valt het allemaal wel mee, hoeveel moeite kan het kosten om een formulier in te vullen en het samen met je oude paspoort, eerdergenoemde pasfoto's en een klein fortuin aan een ambtenaar met titel te overleggen? Geen vuiltje aan de lucth! Mis! Mijn oor pastte niet in de nieuwe pasfoto matrix en zonder oor geen paspoort. Hoe consul ter Wee ook pastte en meette; met geen mogelijkheid krijg hij mijn oor in de matrix en ook een telefoontje met de ambassade in Washingthon bracht geen verlichting. Niet goed, geen paspoort met deze foto's. En we praten hier over luttele milimeters, de waanzin ten top.

Nu is yours truly niet voor een gaat te vangen dus gewapend met het door het koninkrijk der Nederlanden ter beschikking gestelde kopie van de matrix toog ik naar de plaatselijke Kinko's om aldaar uit de losse hand, ietwat schuin van bovenaf op de gevoelige plaat te worden vereeuwigd. Het kostte het personeel van deze kopie-grutter een goede 4 pogingen om mijn veel te grote hoofd, met oor in de matrix te persen maar uiteindelijke lukte het. Ik was een, fotografisch, feit! Kost een paar centen; bijna 14 dollar voor 2 foto's is in mijn ogen nog steeds te veel, maar dan heb je ook wat.

Na overlegging van de glanzende juweeltjes en betaling der leges ligts mijn aanvraag nu vast ergens op een enorme stapel te wachten tot iemand zin heeft om er eens naar te kijken. Totale kosten: 25 dollar voor 4 foto's en 112 dollar aan ambtelijk losgeld. Toch niet gek 137 dollar voor een stukje bordeaux-rood nederland.

Gegroet.

No comments: