Saturday, July 20, 2013

Vrijspraak in Florida ...

is natuurlijk een prima reden om in Californië de boel eens flink op stelten te zetten en grootschalige vernielingen aan te richten. 

Naar nu blijkt is het in “The Sunshine State” volkomen legaal om met een wapen op zak iemand die je vanwege uiterlijke verschijning niet vertrouwd te schaduwen, de politie te bellen dat je iemand achtervolgt, het advies van de politie om toch maar vooral afstand te houden naast je neer te leggen om vervolgens in een worsteling met de onverlaat het voor elkaar te krijgen om hem voor zijn donder te schieten.

De details over de Martin/Zimmermann zaak zijn uitgebreid op het internet te vinden dus daar zal ik hier niemand mee vervelen en als niet staatsburger en buitenstaander 4500 km verderop wonend heb ik totaal geen inspraak voor wat betreft de “stand your ground” wet maar als oprechte Nederlander heb ik er uiteraard wel een mening over. Daar ik van dit blog een politieke zeepdoos wil maken hou ik mijn gedachten hieromtrent maar voor mezelf.

Waar ik wel even over wil “bitchen” is het feit dat (gelukkig) kleine delen van de bevolking hier de VS in het algemeen en meer bijzonder hier in de buurt zichzelf nimmer de kans laten ontnemen om het ongenoegen over de rechtsgang te uiten op manieren die veelal op z'n zachts gesproken als “buitensporig” kunnen worden betittelt. Met stijgende irritatie maar aan gelijkblijvende verbazing, ik ben immer al het een en ander gewend, zag ik recent weer amoebe gelijkende randdebielen die onder het mom van “Justice for Trayvon” zich met een hamer probeerden een weg te banen door de voorgevel van een kledingzaak in Oakland. “Injustice is a bitch so let me sbreak some shit to stand up to the man” 



De kreet “No justice, no peace” zal ongetwijfeld voor velen een uitzonderlijke betekenis hebben maar het dunkt me dat deze slogan net even iets te vaak op een spandoek, t-shirt en het straatmeubilair wordt gekalkt om publieke ongehoorzaamheid en hooliganisme te vergoeilijken. 



Vanavond staat er weer een “vreedzame” demonstratie op de agenda en het hele politieapparaat van de omgeving is op de been. Verloven zijn ingetrokken en de rubber kogels zitten in de magazijnen.


Can't we just all get along?!

1 comment:

Paul said...

Inderdaad te ziek voor woorden.