Tuesday, September 30, 2008

De zomer voorbij!

Meer dan een jaar geleden, 17 augustus 2007 om precies te zijn, raaskalde ik al eens over muziekkanten die, eens door mij geridiculiseerdt tegenwoordig het menu van mijn IPhone overheersen. Waren het destijds nog louter Jan Smit en Frans "mag ik nummer 10 met nasi" Bauer; vandaag de dag zijn ook de 3 Jees, Acda & deMunnik en Blof prominent aanwezig.

Mijn gerenesainceerde fascinatie voor het Nederlandse lied maakt dat ik met verhoogde interesse kijk naar Hollandse muziekprogramma's via http://www.uitzendinggemist.nl/. De grootste familie van Nederland is vanouds leverancier van kwalitatief excellent en onderhoudend beeldmateriaal vol zingende palingboeren en anders goedgebekten.

Zo kijk ik elke week met veel plezier naar "Jan Smit, de zomer voorbij" een programma waar Jan , zonder zijn Yolanthe, samen met een bende vrienden de Spaanse costa's afstruint om het daar aanwezige Hollandse contigent te doen vergeten dat ze in het buitenland zitten. Antje Moreno, Racoon en een zingende Giel Beelen maakten acte de presence en het lijkt er op dat de mannen de grootste lol hebben.

Het brengt herinneringen op van vakanties aan de Franse zuid- en Spaanse noordkust waar ik samen met vrienden jarenlang de zomervakantie poogde door te brengen. Prototype varkens dat 2 weken lang de dag niet met een dansje maar met lauwe pils poogde te starten, het nodig vondt om midden in de nacht op een (veel te luide) motorfiets op zoek naar kroossantjes over de camping te touren. De gezellig groep vrienden die zichzelf op menig strandfeest een graaggeziene gast waande maar door menig normaaldenkend persoon liever op een afstand werd gehouden. Losjes informerend naar de het welzijn van mede-campeerders met als enig doel uitgenodigdt te worden voor een koude klets op het tijdelijke terras dat menig Nederlands gezin poogde te bouwen in de voortuin van de veel te zware sleurhut. Niet iedereen zal zich hier in herkennen maar ik zit tijdens het tikken van deze blog entry met een veel te grote grijns op mijn smoel en ik weet zeker dat een deel van de lezers PRECIES weet waar ik het over heb. Dat waren nog eens tijden!! Van mooie dingen die voorbij gaan.

Maar goed; het Nederlands lied....daar ging het om. Prima achtergrondmuziek tijdens het sporten in "the Gym" of het hardlopen in de natuur. Ik sport tegenwoordig zo veel dat ik nieuwe muziek nodig heb. En als echte Hollander heb ik natuurlijk een broer dood aan betalen......Wie o Wie heeft er wellicht de cd's van JS, de 3J's en Nick en Simon?

3 comments:

Anonymous said...

gaat deze keer niet via mij lukken !
De nieuwe blof zal niet zo`n probleem worden maar hier worden geen pleuries aan uit gegeven !

Greetzzzzzzz, Pielus !

Anonymous said...

nick en simon is onderweg !
Liefs miriam

Anonymous said...

hoi broer

Henk zou nog het een en ander voor je op schijf zetten en dat zal van de week worden . Hun zijn nu een weekendje naar Disney want je weet hij is ook een disney junk hahaha
ze zijn net terug van 10 dagen dominicaanse republiek.
Maar om een lang verhaal kort te maken er word aan gewerkt

veel liefs van je zus