Sunday, February 24, 2008

Modder gooien

stront knikkeren of elkaar uitkafferen......geen idee hoe je het wil noemen maar het gaat "los" tussen Hillary en Obama. Daags geleden spraken de 2 democratische kemphanen nog met het diepste respect over de ander maar dat is nu overboord. De mouwen worden opgestroopt en de metaforische messen worden geslepen. Het is een gevecht op politiek leven en dood. Van de week zijn wat kleurrijke Obama folders onder Clintons aandacht gebracht waarin het door Hilly voorgenomen zorgstelsel werd afgedaan als volksverlakkerij en dat schoot bij de voormalige first lady in het verkeerde keelgat. "Shame on you Obama" sputterde enkele etmalen na een vriendelijk debat waarin de aandacht vooral op de speeches van Illinois' charismatige senator was geritcht; delen van Obama's speech waren eerder al door zijn vriend Deval Patrick, gouveneur van Massachusetts wereldkundig gemaakt. Het campagne-team van Clinton poogde deze kennis te gebruiken om de zienderogen groter wordende voorsprong van Barack wat te verkleinen; het Obama team aanvallend op het feit dat zijn retoriek meer indruk maakte dan hetgeen hij werkelijk te vertellen had. Wat een circus; dit zijn lieden die strijden om de kandidaat te worden van de Democratische partij en het is niet ondenkbaar dat ze na de grote conventie in de zomer samen runnen voor President en Vice-President. Het is maar de hopen dat ze de knikkers gauw op een rij krijgen en gaan inzien dat deze lastertactieken uiteindelijk alleen maar de Republikeinen in de kaart spelen.
De gedacht van weer een oorlogs-geile joker in het witte huis doet me braakneigingen toekomen die me normaliter alleen door het denken aan p$v eigen worden. Meer landgenoten die zinloos door Gamma-geinspireerde bommenmakers naar het hiernamaals worden gestuurd, meer hulp naar een land dat onmiskenbaar heeft laten blijken dat ze niet op onze, ja u leest het wel ik beschouw mezelf al min of meer Amerikaan, dollars zitten te wachten. Ik ben helemaal voor het op peil houden van ontwikkelingshulp maar in de afgelopen jaren is gebleken dat delen van de VS zonder meer aan gestelde criteria voldoen; corrupte regering, woningnood, slechte medische voorzieningen rechtvaardigen in mijn ogen het overmaken van minder riante bedragen naar buitenlandse regeringen die publiek de VS ridiculiseren maar op het humane vlak graag de hand ophouden. Dergelijke besparingen zouden in de zuidelijke staten goed van pas komen aangezien daar de schade van de orkanen die er in 2005 huishielden nog steeds normaal leven in de weg staan.
Tot nog toe heb ik alleen Obama mijn gevoel horen verwoorden. Hij maakt er een punt van beheersen van de Wereldorde door de VS wat minder hoog op de politieke agenda te hebben en mijn zegen heeft ie. Ontwikkelingsgeld gestuurd naar landen als Venezuela en Iran komt zelden of nooit bij de bevolking terecht en op een bedankje uit Caracas of Teheran hoeft niet te worden gerekend. Gelukkig mag ik niet stemmen en kan ik me op geen enkele manier verantwoordelijk voelen voor wat er hier gebeurt. Het zal me wel jeuken.

1 comment:

Anonymous said...

Puntje bij paaltje wordt OOK Obama gestuurd door de wapen en olie-lobby ! Mooie woorden uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst ! Je verdient het beste maar anderen hebben het nog steeds voor het zeggen !!

Grrrrrrrrrrreetz, Pieluska.