Sunday, November 05, 2006

This is Halloween....

Eens een Keltische feestdag ter ere van het einde van de zomer en de oogsttijd en tegelijkertijd de komst van de duisternis vierde. De kelten vierde op 31 oktober het begin van het nieuwe jaar en geloofden dat Halloween de scheidslijn was tussen de werelden van de levenden en de doden. Op Samhain werf gevierd dat de geesten van de doden terug naar aarde kwamen om daar rotzooi te schoppen en oogsten te verwoesten. Gehuld in dierenhuiden en hoofden van die dieren ging men in de oudheid langs de deuren om eten en geld te vragen.

Al met al een behoorlijk angstaanjagend geheel dat hier in Amerika "big business" is. Er hebben zich wel wat aanpassing voorgedaan; de kostuums zijn verandert in flitsende superhelden-, prinsesse- en anythinggoes-outfits. Aan de deuren wordt al lang geen geld en voedsel meer uitgegeven maar wordt men verziekt door mars, m&m's en meer van dat soort tandenverziekend snoepgoed. Als ik zeg Big Business dan bedoel ik ook ook Big Business; honderden, zo niet duizenden dollars aan decoraties sieren tuinen, balkonnen en veranda's.

Traditiegetrouw vierden mijn betere helft en ik dit donkere feest afgelopen dinsdag in "The Magic Kingdom", dit in Walt Disney World gelegen magische rijk wordt lang voor 31 oktober omgetoverd tot een waar paradijs voor (grote) kinderen die daar naar hartelust trick-or-treat kunnen vieren. Met een plastic tas door heel het park om door Goofy (en the Mars company) gesponsord snoep te collecteren. How cool is that..?! Verkleedt als Meg en Hercules stapten Jill en ik fier door de nacht om onze buit binnen te slepen.
Voor bijbehorende afbeelding verwijs ik u graag naar onze website: http://jillandantwan.selfip.com
Antwan

No comments: