Tuesday, September 13, 2005

Ophelia..

...is de naam van een uit de kluiten gewassen tropische storm die zich voor de kust van NC ophoudt. Haar kracht schommelt tussen zware storm en categorie 1 orkaan. Gelukkig is de kust van de TarHeel staat zo'n 150 kilometer van onze postcode verwijderd dus de overlast zal naar het zich laat aanzien beperkt blijven tot wat maartse buien en windstoten. Als Nederlander draai ik daar mijn handen niet voor om natuurlijk.
Ondanks dat Ophelia bij lange na niet zo krachtig is als haar nichtje die 2 weken geleden in de golfstaten huishield staan de authoriteiten op scherp. De rampenplannen zijn aan de muur geprikt en de Nationale Garde staat klaar om hand- en spandiensten te verlenen in het geval de storm zichzelf oppakt en als orkaan op de kust zal beuken. Sommige delen van de kust liggen onder zeeniveau en zullen dus vermoedelijk onder water komen te staan. Ook staat de streek bekend om haar zogenaamde Outerbanks. Deze schiereilandjes zijn door dijken of bruggen met het vaste land verbonden. De kans is dus groot dat deze gebiedjes tijdelijk van de buitenwereld zullen worden afgesloten. De inwoners maken dat ze weg komen of maken er het beste van. Ze zien hier wel wat gewend. Welcome to Hurricane-country. Wordt, zonder enige twijfel, vervolgd.
Ik groet u allen

3 comments:

Anonymous said...

hej

Wanneer ga je alles bundelen wat er uit je brein is gestroomd? Hier alvast een titel`Zomaar een Nederlander in Amerika` zo voel ik me ook zomaar een Nederlander in Denemarken, zou het makkelijker worden?

Anonymous said...

Hoi Twan

Zo ik heb je weblog weer gelezen want had al heel wat achterstand omdat ik zonder internet zat ( lang leve UPC :-( ) . Ik was zo benieuwd hoe het je verder verging we hebben elkaar wel gesproken maar is toch anders als dit lezen hihihihihi
veel liefs en groetjes van de mannen
Corrinne

Anonymous said...

Hoi Hoi,

Antwan, dat wat cecile voorstelt is zo gek nog niet, want het geval wil dat ik een boek aan het lezen ben 'De belevenissen van een NederBelg' en dat is geschreven door een Nederlander die naar Belgie is geemigreerd en omdat wij, zoals je weet, nogal veel met Belgen samenwerken leek dat een goed idee... 'at the time, that is'.

Maar het lijkt me heel leuk idee.

Groetjes,
Ginny

PS Labor Day kennen wij ook in Nederland, het is overigens volgens mij wereldwijd een vrije dag, in Nederland kennen we de 'De dag van de Arbeid' en valt op 1 mei als ik me goed herinner...

Ik heb me laten vertellen niet lang geleden dat de vrije dagen die je in de states 'kado' krijgt totaal meer zijn dan de dagen die je in Nederland 'krijgt'.

Klopt dat denk je?